Vi presenterer to nyheter i hver sin ende av skalaen i dag. På den ene siden har vi selveste pave Frans som skriver om Gud og barmhjertighet. I den andre enden har vi en av krimbøkene jeg er mest spent på i år – Maestro av Geir Tangen.
Guds navn er barmhjertighet
Med enkle ord og i en direkte tone henvender pave Frans seg til hver mann og kvinne på Jorden, i form av en intim og personlig samtale. Det sentrale temaet, som betyr aller mest for ham, er barmhjertigheten – den har alltid vært det viktigste budskapet i hans uttalelser og nå også i hans pavegjerning.
Ja, slik presenteres boken Guds navn er barmhjertighet som nå er ute på Pantagruel forlag. Boken ligger nok et stykke unna det jeg vanligvis leser, samtidig som den absolutt vekker en interesse hos meg. For er det kanskje ikke akkurat nå, i var egen tid og med de utfordringene vi ser rundt oss, at barmhjertighet burde få sin sentrale plass i vår tenkning?
I denne samtalen med Vatikan-spesialisten Andrea Tornielli forklarer Frans – ved hjelp av minner fra sin egen ungdom og episoder fra sin tid som prest – bakgrunnen for sitt sterke ønske om et ekstraordinært hellig år. Uten å underkjenne de etiske og teologiske spørsmålene presiserer han at Kirken ikke kan stenge døren for noen; dens oppgave er i stedet å åpne opp menneskenes sinn, slik at de litt etter litt kan lære å vise ansvar og ta avstand fra det onde de har gjort. I denne åpenhjertige samtalen unndrar Frans seg heller ikke å snakke om det kompliserte forholdet mellom barmhjertighet, rettferdighet og korrupsjon.
Maestro av Geir Tangen
Geir Tangen har jobbet seg opp til å bli en av de toneangivende bokbloggerne i Norge. Og han har spesialisert seg på krim. Det er ikke få som har fått sine bøker anmeldt av Tangen de siste årene. Så, hva er vel da mer naturlig – og risikabelt – enn å begi seg ut i den samme krimbåten selv? Det har nemlig Geir valgt å gjøre. Og hans debutroman Maestro er nå ute på Mata forlag.
Med den bakgrunnen Tangen har og alle de gode synspunktene han har hatt på krimsjangeren, er dette uten tvil en av de utgivelsene i år som jeg er mest spent på.
Dette er historien i Maestro i korte trekk:
Et høsttungt Haugesund våkner til drapet på en kvinne som er kastet ut fra høyblokkene i byen. Et varslet drap. Journalist Viljar Ravn Gudmundsson i Haugesunds Avis mottok dagen før en epost han ikke tok alvorlig. Når en ny epost kommer inn, står Gudmundsson med begge beina plantet i det som fortoner seg som en krimfarse fra en dårlig TV-serie.
Politietterforsker Lotte Skeisvoll får i oppgave å stanse drapsmannen før han oppfyller sine egne profetier, og hun har dårlig tid. Hvert sekund som går er et tapt sekund i kampen for å redde et menneskeliv. I bakgrunnen slår dirigenten med taktstokken, og med det anslaget i sitt helt personlige requiem. En klassisk dødssymfoni der alt handler om å få orkesterets medlemmer til å spille slik han vil. Det er han som har notearket. Det er han som er Maestro.
«Et overraskende, komplekst og bra plott. Forrykende opprulling!» sier krimforfatter Frode Eie Larsen om Geir Tangens debutroman.
Vi gleder oss!