Stikkord

, ,

Jeg har gjort det flere ganger tidligere. Sett en bok i hylla og bare tenkt: Den MÅ jeg lese! Ikke fordi jeg kjenner verken forfatteren, tittelen eller sjangeren. Men rett og slett bare fordi omslaget tiltaler meg så mye.

Så, i her en dag tok jeg en runde i en av mine lokale bokhandler. Med våkent blikk vandret jeg rundt og så etter bøker som ga meg den følelsen: Se på det omslaget! Denne boka har jeg lyst til å lese! Det var ikke vanskelig å finne bøker i denne kategorien. Snarere var det vanskelig å begrense seg, egentlig. Men, det finnes sannelig nok av eksempler på det motsatte også. Omslag som virkelig ikke virker tiltalende og innbydende i det hele tatt.

720506_140611165436_stampno548Det er vanskelig å si akkurat hva det er som skal til for å lage et omslag som tiltaler folk. Særlig mange folk på en gang. Selv har jeg ingen fasit om man skulle tenke på generell basis, men jeg merker veldig fort og veldig godt når en slik bok treffer meg. Og en av de første jeg husker fra min ungdomstid er Fingerprints of the Gods av Graham Hancock. Når jeg ser på omslaget i dag, er det vanskeligere for meg å forstå akkurat hva det var som gjorde at denne tiltalte meg slik den gangen. Men, når jeg ser andre cover som er gitt til boken på andre utgaver, så er det lett for meg å se at den utgaven jeg så, var den helt rette for meg.

Å lage omslag til bøker er vel egentlig for en vitenskap å regne. Men, absolutt ingen Ringenes-herrepresis vitenskap. Og mye spiller inn. Ikke bare omslaget, men også hvordan boken blir plassert i hyllen, hvordan den står mot bøker ved siden av. I tillegg har humør, vært, årstid og dagsform innvirkning – i det minste er det slik for meg. Ringenes herre har blitt min absolutt favorittbok, men også en bok jeg visste svært lite om. Bortsett fra at den stod og støvet ned på en hylle i et øvingslokale på en låve på Miland, ante jeg svært lite om den. Men, så gikk jeg gjennom en bokhandel og så skikkelig på den – og da var det gjort. Omslaget med Frodo, Sam og Gollum som venter foran den svarte port, fortalte meg enkelt og greit at denne måtte leses. Heldigvis gikk det slik. Og omslaget er jo egentlig svært enkelt (ikke tegningen altså). Men kanskje også effektivt da.

kaptein hatterasEt annet eksempel på en bok jeg bare forstod jeg måtte ha, var den nye utgivelsen av Jules Vernes bok Kaptein Hatteras som kom ut på Vidarforlaget i fjor. Praktfullt omslag, som kanskje ikke forteller så mye om historien, men som likevel gir dette herlige anslaget av at her er noe spesielt. Noe du må få med deg. Kaptein Hatteras inngår i Vidarforlagets utgivelse av Jules Vernes Fantastiske reiser – og om jeg ikke husker feil så er det over 50 av disse utgivelsene som skal komme i årene framover. De vil utgjøre en fantastisk seksjon i en hvilken som helst bokhylle.

Men, det var altså en dag denne uken, jeg tok en runde hos Ark på Ullevål stadion her i Oslo og så etter omslag jeg synes fungerer godt. Primært er selvfølgelig at de sørger for å vekke min interesse for å lese en bok. Men, jeg tar også høyde for at de kommuniserer hva som faktisk er bak omslaget. Her er resultatet av min Litterære omslags-shopping!

hodeskallgåtenHodeskallegåten av Jørn Lier Horst
Denne boken trekker på oppmerksomheten min med en eneste gang. Et herlig omslag hvor spenningen lyser ut av alt vi ser. Hele tonen som slås an her er dyster med den kalde månen som henger over oss, med siluettene av fugler som er med å former hodeskallen. Tydelig og mystisk på en gang. Knallbra!

Dette er historien: Jakten på den berømte Kutter-skatten fører til at Cecilia, Leo, Une og hunden Egon gjør et oppsiktsvekkende funn bak en skjult vegg på et forlatt landsted i Skutebukta. Funnet vekker stor oppmerksomhet både på TV og i aviser, og flere uventede gjester dukker i etterkant opp på Perlen pensjonat. Merkelige ting begynner å skje. For å løse mysteriet med Kutter-skatten må vennene løse en annen gåte, en gåte som involverer både skjelett og hodeskaller. I denne boka får du svaret på det overhengende mysteriet som har preget de fire siste bøkene i CLUE-serien, nemlig hvor Kutter-skatten befinner seg og hva den inneholder, men først og fremst får du oppklart den mystiske hodeskallegåten.
Hodeskallegåten er åttende bok i Jørn Lier Horsts kriminalserie CLUE. Andre bøker i serien: Salamandergåten, Maltesergåten, Undervannsgåten, Gravrøvergåten, Libertygåten, Esmeraldagåten og Rivertongåten.

brages historieI morgen er alt mørkt: Brages historie av Sigbjørn Mostue
Her er det spenning, drama og skummelt så det holder! Tydelig dystert med den totalt dominerende svarte fargen på omslaget. Guttens skrik kan nesten høres i bildet og illustrasjonen fungerer også helhetlig sammen med tittelen – som forresten har fått en helt perfekt farge på seg. Når jeg ser denne er det egentlig ingen tvil: Jeg må lese dette!!

Dette er historien: Brage er en vanlig tenåring, med hjertet håpløst fortapt til den uoppnåelige Frida. Han og vennene lever sine trygge liv i oljenlandet Norge, skjermet mot verdens råskap. Tror de. En dag meldes det fra Japan om rasende horder av mennesker, såkalt forrykte. De går løs på alt og alle. Når galskapen og smitten brer seg skal ikke bare Brages liv falle sammen, men også hele verden. I morgen er alt mørkt er en voldsom, men også følsom fortelling hvor skremmende paralleller til hendelser i den virkelige verden gjør dette til tankevekkende lesning.

årebråttKrigen på 200 sider av Frank Aarebrot
Så er vi helt tydelig over på noe mer saklig og dokumentarisk. Når jeg ser boken til Aarebrot er det flere ting som slår meg. Det første er at tittelen spiller flott opp mot Aarebrots tv-program i forbindelse med grunnlovsjubileet i 2014, samtidig er det brukt bilder som lett vekker følelser i oss – både med kong Haakon, Quisling og hakekorset. Det er kanskje på grensen til å bli overtydelig, men likevel er dette et omslag som fungerer godt for meg. Aarebrot fremstår også i front som en med tyngde og troverdighet.

Dette er boken: I denne boken forteller Frank Aarebrot om krigen i Norge. Han trekker linjer både før og etter krigen, men konsentrerer seg i hovedsak om de dramatiske årene fra 1940 til 1945. Blant temaene han tar opp er de følgende: – Hvem tar våpen i hånd når den offentlige voldsmakt ikke finnes? – Hvem bestemmer hvem som er forræder? – Hvor går grensen mellom politikk og krig? – Er demokratisering en garanti mot krig? – Var det en tabbe av Tyskland å forby radioen? På 200 sider, rikt illustrert, er dette blitt en lettfattelig og interessant innføring til andre verdenskrig, fortalt med Frank Aarebrots umiskjennelige klo.

timeneTimene av Michael Cunningham
Det er noe med dette omslaget som i all sin forsiktighet sørger for å kreve min oppmerksomhet. Det slår meg hvor lite som noen ganger skal til for at jeg går bort til boken og hilser på den. Da jeg så boken denne dagen, skapte den ingen assosiasjoner i det hele tatt – det var først da jeg begynte å lese at jeg forstod hvilken bok det var og at filmatiseringen fikk mye oppmerksomhet for noen å tilbake. Dette omslaget er for meg et bevis på at det enkle, forsiktig fortalte, der stemninger og det usagte kan få lov til å tre frem for den potensielle leseren, også kan fungere utmerket.

Dette er historien: Timene er historien om tre kvinner: Clarissa Vaughan som en New York-morgen starter planleggingen av en fest til ære for sin kjære venn, Laura Brown, som i en forstad til Los Angeles på 1950-tallet føler at husmoridyllen begynner å kvele henne, og Virginia Wolf som sammen med sin mann i London er i ferd med å komme til hektene og starter å skrive den romanen hun siden skal bli kjent for, Mrs Dalloway. De tre kvinnenes liv og historier veves elegant sammen til et nett av levd liv og følelser, og boken demonstrerer Cunnighams empati for sine hovedpersoner og hans ekstraordinære evne til å skape dyp gjenklang hos leseren. Romanen ble kåret til årets beste roman av blant annet New York Times, Los Angeles Times, Boston Globe, Chicago Tribune og Publishers Weekly da den utkom, og ble deretter en enorm suksess solgt til en lang rekke land. Meryl Streep, Julianne Moore og Nicole Kidman stod for den filmatiske tolkningen av boken i den bejublede filmen The Hours.

robin hoodRobin Hood av Rosemary Sutcliff

Ja, denne kjente jeg igjen med en gang. Ja, det er vel neste umulig å se at dette handler om Robin Hood. Likevel er det noe som fungerer veldig godt med den. Ikke bare er det at forsiden er grønn og spiller på Sherwoodskogens og Robin Hoods farger som vi kjenner så godt. Nei, det er noe med hele utformingen som gir assosiasjoner av en klassiker. En følelse av noe gammelt, som likevel ikke er gammeldags. Det har en viss tyngde ret og slett. Samtidig synes jeg det er et friskt omslag – og jeg kjenner at eventyret kaller.

Dette er historien: Av Det er tøffe tak i England. Kirkens menn og de rike godseierne holder befolkningen i et jerngrep og krever skatter de færreste er i stand til å betale. Etter at Robin fra Barnesdalen blir erklært fredløs og gården hans brent ned, rømmer han inn i Sherwoodskogen. Robin bygger opp en sterk armé av fredløse, som har som mål å kjempe for de svakes rettigheter og hjelpe dem som trenger det mest. Snart er Robin Hood og hans menn de mest ettersøkte i hele England, og nye farer truer rundt hvert hjørne.

39 trinnDe 39 trinn av John Buchan

Den siste av bøkene som traff øynene mine skikkelig var De 39 trinn av John Buchan. Jeg har ikke lest den tidligere, men omslaget – som jeg antar er hentet fra en filmatisering – gir tydelig følelse av forfølgelse og spenning. Bildet trekker meg raskt inn i filmens verden og når det står at en bok er filmatisert 5 ganger, er det lett å tenke i retning av at dette sikkert har noe for seg å lese. Men, primært er det tempoet og jakten i omslagsbildet som snakker til meg. Lyst til å lese den fikk jeg i hvert fall!

Dette er historien: De 39 trinn er selve klassikeren blant spenningshistorier, det store forbildet for alle beretninger om livsfare, action og hemmelighetsfulle komplott. Boken er filmet flere ganger; Alfred Hitchcock fikk sitt gjennombrudd med sin versjon. Av nysgjerighet gir hovedpersonen Richard Hannay husly til en mystisk amerikaner, Scudder, med en fantastisk historie om internasjonale konspirasjoner. Sannhet eller fantasi? Svaret får Hannay da han en dag kommer hjem og finner mannen naglet til gulvet med en kniv. Med ett er Hannay under dobbelt ild: Politiet vil tro han begikk mordet, og de som stod bak knivstikkingen er nå ute etter ham og den lille svarte boken som Scudder betrodde ham.

Blogglistenhits

