Stikkord

, , ,

Trehuset13_Forside_cropGutta i trehuset med 13 etasjer er en bok så fornøyelig at jeg nesten blir irritert over at denne typen bøker ikke var i mitt nedfallsområde da jeg var barn.

Ja, det er faktisk slik noen ganger når jeg leser barne- og ungdomsbøker i disse dager. At jeg tar meg selv i å få et nytt savn. Ett savn jeg ikke egentlig får følt på, men som likevel er der. For, jeg vokste opp med bøker rundt meg, masse bøker, og jeg leste mye. Bøker jeg elsket, bøker som fikk meg til å smile, le, gråte og bøker som kunne gjøre meg overrasket og sint. Men, aldri leste jeg bøker som var ville. Ikke virkelig ville slik som Gutta i trehuset er. Og selv om jeg da ikke visste om slike bøker, kanskje de ikke en gang fantes, så kjenner jeg på meg at jeg skulle ønske jeg hadde lest denne typen bøker som barn.

andy-griffiths-03Andy Griffiths bøker, illustrert av Terry Denton, er ikke alene i sin sjanger, der vanlig historiefortelling kombineres med tegneseriens morsomste grep. Sønnen min har valset gjennom bøkene om Kaptein Supertruse som har mange av de samme elementene. Og det aller beste med dem begge er at det er så stort rom for galskap, latter og rampestreker. Og latteren sitter løst, både hos små og store.

Dette er historien: Andy og Terry bor i et trehus. Men det er ikke et vanlig trehus. Det er verdens mest spennende trehus med 13 etasjer, en bowlingbane, et gjennomsiktig svømmebasseng, et hemmelig underjordisk laboratorium, en marshmallowsmaskin som skyter godsaker inn i munnen din hver gang du er sulten. Livet i trehuset hadde vært perfekt for Andy og Terry hvis ikke de ikke måtte skrive sine neste bok. Det er jo umulig å skrive bøker når man blir distrahert av flyvende katter, gigantiske bananer, vakre havfruer, et sjøuhyre som tror hun er en havfrue, enorme gorillaer og farlige tyggegummibobler!

Trehuset26_Forside_cropAndy og Terry er et ytterst livlig bekjentskap og følelsen er så god underveis. For er det ikke noe vi alle kan sette pris på i livet? Dette å lese en historie som egentlig bare skal være morsom og underholdende. Her er det fritt for oppbyggende moral, pekefingre, læring og troverdighet. Griffith skaper et univers der et heseblesende tempo og stadig stigning i påfunn og galskap, gjør det hele til en reise som bare blir morsommere og morsommere.

Og ja, jeg vet jeg er sent ute med å lese denne boken, for Fontini forlag, som utgir bøkene på norsk, har allerede kommet med flere bøker i serien. Eventyrene til Andy og Terry fortsetter nemlig i bøkene Gutta i trehuset med 26 etasjer, …med 39 etasjer, med 52 etasjer og frem til Gutta i trehuset med 65 etasjer som viser seg å ikke være godkjent av bygningsetaten. Med andre ord: Har du ikke allerede begynt, er det bare å kaste seg med på ferden.

Trehuset65ForsideGutta i trehuset er befriende moro. Med høyt tempo og vanvittige påfunn sørger de for å underholde fra første til siste side.

Skryt også til Hege Mehren for oversettelsen.

Løp og les!

Blogglistenhits

