Stikkord

, , ,

9788231608011(hires)De fem er tilbake! Og nå er det den yngste lesergarde som kan nyte godt av Enid Blytons gode historier. De fem var en del av min litterære oppvekst. Gode spenningsøker for unge lesere. Nå er de Fem-gjengen – i morsomt illustrerte utgaver – som er på spennende eventyr fylt med mysterier.


For meg ble Enid Blytons bøker om De fem inngangsporten til spenningslitteraturen. Jeg leste på langt nær alle bøkene i serien, men de jeg hadde ble til gjengjeld lest mange ganger. Dette var spenning og moro, og ikke så reint lite skummelt heller. Fortsatt kan jeg kjenne følelsen av mystikk og uhygge fra i De fem stopper spøkelsestoget. Det er fortsatt den jeg husker som mest skummel av dem alle.
Nå er det mange år siden jeg har lest disse historiene, men ettersom de stadig er å få tak i, går jeg ut ifra at dette er historier som holder seg godt. I en tid hvor vi ser at også Hardy-guttene holdes i live, skulle jeg ikke tro at dette er noe dårligere.
Nylig er det også kommet ut flere bøker om De fem, men her er de yngre. Fem-gjengen kalles de, og Julian, Dick, George, Anne og hunden Timmy er fortsatt i godt slag.

9788231607977(hires)Fem-gjengen – Gode gamle Timmy
Gode gamle Timmy er en av de nye historiene. De fem ser en gutt blir kidnappet på stranda og prøver å finne ham. Men hvor har kidnapperne gjemt gutten? Kanskje kan hunden Timmy før dem til løsningen?
Det er inngangen på denne morsomme og spennende boken. Historien flyter fint og får i tillegg et løft med herlige illustrasjoner av Jamie Littler. Det er underholdende hele veien og selv om barna i gjengen er betydelig yngre i disse nye bøkene, så kjenner jeg likevel igjen personene fra de originale bøkene om De fem når de er blitt eldre.
Gode gamle Timmy er en av åtte bøker i den nye serien om Fem-gjengen som nå er kommet på norsk. Ugitt på Spektrum Forlag.

 

9788241906503De fem på nye eventyr
Så benytter jeg anledningen til å trekke frem to av de gode leseminnene fra min barndom. Dette var bøker som jeg leste mange ganger og som må ta sin del av skylden for at jeg selv fikk lyst til å skrive egne ting. En av historiene jeg festet meg mest ved er De fem på nye eventyr. Det er en tyv på Kirrintoppen! De fem tror de vet hvem tyven er, men de må skaffe bevis før de voksne vil høre. Et gammelt kart og et svært uvanlig gjemmested gjør at de nærmer seg løsningen på mysteriet. Men det er ikke alle som vil at de fem skal få streife rundt på egenhånd.
Også i denne boken evner Blyton å skape god spenning for unge lesere. Ingenting er helt ufarlig og når jeg leste denne, var jeg aldri trygg på at det faktisk skulle gå bra til sist.

9788241907210De fem stopper spøkelsestoget
Dette er den boken med størst uhygge som jeg har lest om De fem. Det er sommerferie, og de fem drar på telttur. Med seg har de herr Luffy – en distré, gammel lærer med sans for insekter. Så snart de er på plass ved leirplassen, begynner det å skje mystiske ting! Det buldrer og bråker under bakken. De fem bestemmer seg for å komme til bunns i saken. Men noen gjør sitt beste for å skremme dem bort …
Her er det nervepirrende og spennende. Noen skikkelige grøss venter både De fem og leserne.

De Fem-serien er i nye oversettelser og det er Vigmostad & Bjørke som gir dem ut. Les mer om serien her.

Blogglistenhits

