Tidligere har jeg kommet med 3 tips til deg som ikke bare er opptatt av å lese krim i påsken. Men, det er ikke til å komme bort fra at påsken er krimtid for norske bokelskere. Derfor kommer jeg med tre tips – til vidt forskjellige spenningshistorier – som kan glede deg i påsken.

Ved elven1) Ved elven av John Hart
Adam Chase vender tilbake til sin hjemby etter fem års fravær. Fortsatt hviler det en sterk mistanke mot at det var han som stod bak forbrytelsen han ble frikjent for før han forlot stedet. Det er bakteppet for det som blir en lavmælt, men samtidig intens historie. Jeg koste meg med lydbokversjonen som også har en meget god opplesning. En liten perle av en krim som fortsatt sitter i kroppen – tre år etter at jeg vandret gjennom historien.

 

 

 

Misery2) Misery av Stephen King
Dette er fortsatt en av de mest urovekkende og rystende spenningshistorier jeg har lest. Selv om jeg hadde sett filmen først, var jeg ikke forberedt på hvor intenst det hele skulle være. Dette er King på sitt aller beste som krimforfatter. Det er fortettet, klaustrofobisk, nervepirrende og urovekkende. Og det uten alt det direkte bestialske som brukes for å male frem dramatikk og uhygge i altfor mange moderne krimhistorier for tiden. En absolutt og evig favoritt fra en av spenningslitteraturens virkelige mestre.

 

 

Kald som døden3) Kald som døden av Louise Penny
Noen ganger er man så heldig at man får lese krim der det finnes mange andre kvaliteter enn selve mysteriet, drapet og etterforskningen. «Kald som døden» er en slik bok. En av de få gangene der jeg tidlig var veldig sikker på hvem som faktisk var mordereden – og der jeg hadde rett – men hvor boken likevel var en nytelse på mange måter. Penny har et herlig persongalleri, en varm, lun og underfundig tone i det hele, samtidig som det hele veien skjer ting og er framdrift. Lett å like denne her – selv om morderen kanskje er litt lett å identifisere. Min anmeldelse av boken finner du hos brabok.no

 

