Stikkord

, , , ,

Det er fortsatt lenge til jul. Men, det betyr ikke at det er for tidlig å sette opp ønskelisten sin. Ut ifra det jeg har lest av bøker det siste året kommer jeg her med 3 tips til bøker du kan skrive opp høyt på listen din. Eller bare finn dem og les dem!

1. Stolleken av Maggie Shipstead

Maggie Shipsteads roman Stolleken er noe så morsomt som en kvinnes beskrivelse av en manns litt sene midtlivskrise. Sprudlende fortalt og med en solid dose humor. Samtidig rommer den alvor. Det er et persongalleri som både fascinerer og gleder og finalen Shipstead har snekret sammen er over gjennomsnittet god.

Stikkord: Lettlest og fornøyelig.

Du kan lese hele min anmeldelse hos brabok.no

2. Du forsvinner av Christian Jungersen

Dette er en gripende, ambisiøs og viktig bok. Jungersen har snekret sammen en historie om hva som skjer når den du elsker brått forandrer personlighet. Når du etter hvert ikke kjenner igjen din egen mann og du må stå oppreist i en storm av anklager og egen mistro. Usikkerheten som brer seg hos et menneske når virkeligheten med ett ikke ser ut til å være det den har sett ut som. Spørsmålene som stilles underveis i Du forsvinner er mange og uendelig viktige. Og kanskje er det de spørsmålene som ikke har noen svar og som vi aldri tør drøfte helt ut som kommer til overflaten her. Og det er lett å rives med. For det er en god historie, der Jungersen makter å skape sympati på alle sider av dramaet. Lett å anbefale.

Stikkord: Medrivende, grundig og viktig.

Du kan lese hele min anmeldelse hos brabok.no

3. En mann ved navn Ove av Fredrik Backman

En av årets store snakkiser er nå uansett den gretne, gamle gubben Ove. Fredrik Backmans skikkelse Ove har både ergret og engasjert rørt og vekket latter hos mange dette året. Jeg har sjelden – kanskje aldri – opplevd en forfatter som på et så mesterlig vis balanserer sine skikkelser og sin historie så til de grader godt som Backman gjør i sin debut. En mann ved navn Ove gjorde meg sint og frustrert, fikk meg til å le høyt. Og da Backman runder av sin historie, var jeg så rørt at tårene kom. Det er en varme i portrettet av den gretne gubben som som gløder.

Stikkord: Varmt, morsomt og vemodig

Du kan lese hele min anmeldelse hos brabok.no

