Ja, det er spørsmålet man må stille seg etter å ha let i dagens Aftenposten. For hvordan kan kjedene få en slik makt og kontroll over en hel bransje?

Jeg har i mange år vært en tilhenger av norske forlag, på så mange måter. Jeg er glad for at de største forlagene også tar sitt anser for å utgi bøker som aldri vil bli solgt i hopetall og jeg liker at vi har både små og stor forlag som til sammen sørger for et bredt spekter av god litteratur som utgis på norsk. Og jeg tror fortsatt jeg har satt pris på fastpris-systemet.
Men, etter å ha lest dens Aftenposten begynner jeg virkelig å lure på hva det er som foregår. Og jeg er virkelig ikke sikker på om jeg skjønner alt sammen heller. Men det jeg forstår er at forlagene (de store) eier bokhandlerkjedene. Det betyr at forlagene som gir ut bøkene også sitter på sin del av distribusjonsleddet. Lenge har jeg vært overbevist om at dette er en av de viktigste bremseklossene for de norske e-bøkene. Og kanskje kan jeg forstå dem? Ville ikke også jeg ivaretatt inntjeningen i andre ledd om jeg hadde muligheten til det?
I Aftenposten i dag kan vi anså lese at Norli Libris krever å ta omlag 74% av bøkenes totale utsalgspris selv. Og det nevnes også det ene og det andre av krav til forlagene som må aksepteres for i det hele tatt kunne selges i kjeden butikker. Jeg vil ikke tro at det som skjer i Norli Libris er unikt om vi ser dem opp mot alle de andre. Og her handler det vel om at alle vil tjene så nye som mulig? Men selvfølgelig blir det jo fascinerende teit når Norli Libris, som er eid av Aschehoug, krever at forlaget Aschehoug skal akseptere at kjeden stikker av med det meste av den totale salgssummen på en bo fra forlaget – altså Aschehoug…!!??

Slik dette er fremstilt i Aftenposten, med anonyme kilder og tilsynelatende lite tilsvarsmulighter, kan det synes som noe er aldeles av hengslene i norsk bokbransje. Og det synes som vår nye kulturminister har nok å gjøre bare med denne bransjen. Det er uansett åpenbart at mn må se på ha som foregår i forholdet mellom kjeder, forlag etc. Aller viktige må man sørge for at forfattere fortsatt får møt sitt publikum – det handler om priser, utvalg, tilgjengelighet etc etc. Og om gode bøker selvfølgelig!

Anbefalt lesing for deg som vil studere dette nærmere:

Les mer her

Les mer her

Og du bør absolutt også lese denne fra Bok og Samfunn som har sitt å si om Aftenpostens artikkel

