Fiender til vi dør

Om du har en eller flere leseglade og sportsinteresserte som du ønsker å glede til jul, har jeg følgende tips. Sleng sammen Fiender til vi dør, Tour de Norvege og sportsboken 2011 i samme pakke. Det bør være en sikker vinner for den sportsinteresserte.

De finnes jo så uendelig mange bøker man har lyst til å lese. Og mens jeg venter på  åse om julenissen i år avser meg med godt lesestoff eller en nytt lesebrett fra libris og noen knakende gode titler på digikort, kan jeg anbefale noen andre godbiter for dere fram mot julen. 
De tre utgivelsen jeg konsentrerer meg om i dag er alle fra Schibsted Forlag, og bør gi gode leseropplevelser, ny kunnskap og mulighet til å dykke dypere inn i materien for alle sportsinteresserte mennesker i dette landet.

Fiender til vi dør har vi allerede omtalt her på leselysten.com. Jeg holder fortsatt på at denne boken er et «må ha-objekt» for fotballinteresserte.  For fotball handler nemlig om så mye mer enn spillet på banen. Det er lidenskap, historie, rivalisering, kultur og politikk. I denne boken er det de virkelige hatoppgjørene og derby-kampene som står sentralt og Magnus Borgen tar oss med gjennom de mest beryktede fotballoppgjørene i verden. Anbefales sterkt!

Tour de Norvege
 Årets Tour de France ble en stor fest for norske sykkelinteresserte. Med Edvald Boasson Hagen og Tor Hushovd som norske representanter, ble det flere etappeseire, mange dager i gul trøye og den ene imponerende prestasjonen etter den andre. Og sannelig var det ikke mye dramatikk underveis også. Det var voldsomme velt og skader – mange velt og skader og det hele ble ikke avgjort før på den nest siste etappen, der Cadel Evans endelig sikret seg sin første Tour-triumf.
For norske sykkelinteresserte har også Johan Kaggestad fått en helt spesiell posisjon. Sammen med Christian Paasche har Kaggestad gjennom 10 år kommentert den tre uker lange idrettsfesten. Og hvilken innsats Kaggestad gjør. Jeg skal ikke undervurdere Paasche, for jeg synes han også gjør en formidabel innsats, men det er Kaggestad som hele tiden krydrer de flere timer lange sendingene med historie, kunnskap og trivia – i en herlig balanse. Kaggestad burde etter min mening starte en ekspertkommentator-skole for samtale såkalte ekspertkommentatorer som bruker tiden sin – særlig under fotballkamper – til å lire av seg floskler og meningsløse vurderinger som ikke tilfører noe mer enn det vi allerede har sett.
For Kaggestad har en helt egen evne til å blande det sykkel og treningsfaglige på høyt nivå, til å komme med de små morsomme historiene – både fra rittets historie, fransk og europeisk historie og hele sykkelhistorien. Og når jeg nå har lest boken han har skrevet – så er det faktisk like bra. Hele boken virker nesten som en sammenhengengde og lett redigert assosiasjonsrekke som spenner fra tour de france sin barndom og fram til i dag. Her er de dramatiske historiene om gamle dagers sykkelhelter, dopingskandalene, veltene, juksingen og alt hva som hører med rundt denne idrettsfesten. Og det at Kaggestad tilsynelatende får danse seg gjennom årets ritt, med fri flyt av interessante og morsomme sidespor, gjør dette til en lesefest for meg. Jeg storkoser meg rett og slett. Og det er faktisk slik at når jeg setter med ned å leser, er det nesten som jeg hører Kaggestad som kommenterer det hele på tv.
Skulle jeg ha noe å utsette på boken, måtte det kanskje være litt flere bilder som krydder underveis, men dette drar ikke helhetsinntrykket mye ned. Tour de Norvege er en strålende bok for den sports- og sykkelinteresserte – og den leseglade som liker gode historier. Anbefales på det varmeste.

Sportsboken 2011
Ja, denne boken trenger vel neppe noen detaljert innføring. I sportsboken er det viktigste av det som skjedde i idrettsåret 2011 samlet både i tekst, fakta og bilder. En stor seksjon er naturligvis viet til Ski-VM i Holmenkollen – og det er en herlig mimring det også. Samtidig er boken spekket med fotball, sykkel, håndball og det aller meste som kan interessere en sportsinteressert. Fint format har også boken fått.

Så alt i alt vil jeg si at disse tre bøkene – hver for seg eller samlet – er svært så gode tips til årets julegaver.  

 

