22. juli 2011 har gjort noe med oss som mennesker og som nasjon. Terroren som rammet de unge på Utøya har vært i media i flere måneder og det stilner neppe med det første. Og vi har hørt og lest mange historier fra dramaet som utspant seg Nå kommer en av de overlevendes egne beretninger i bokform, fortalt av far og datter. Boken – Jeg lever, pappa er nå ute på Schibsted Forlag.

20 år gamle Siri Marie Seim Sønstelie var på sin første AUF-leir på Utøya i juli 2011. Hun ble skutt mot, men overlevde. På land gjennomgikk pappa Erik Sønstelie (49) sitt livs mareritt. Nå forteller de sin historie – sammen.
”Angsten jager bortover vannkanten, langs fjellveggen og gjennom kroppene våre, der vi kaster oss bortover fjellsiden. Ulendt terreng og sleipe steiner overalt, men det nytter ikke å være forsiktig nå. Det handler om å komme seg unna. Redde livet. Sitt eget og andres.” Siri
”Jeg ringer henne igjen. En gang. To ganger. Tre ganger. Så går det opp for meg med voldsom kraft. Jeg må ikke ringe mer!” Erik
– Jeg lever, pappa er en dokumentarisk skildring av hva som skjedde 22. juli. Boken er et unikt vitnesbyrd fra to som opplevde helvete på jord denne dagen og gir et gripende innblikk i forholdet mellom far og datter:
”Jeg har nettopp våknet. Ved siden av meg ligger datteren min. Hun sover. Jeg lytter til pusten hennes. Endelig er den falt til ro. Hun kunne vært død nå. Bare for noen timer siden sneiet massemorderens kule henne. Jeg kjenner hvor takknemlig jeg er.”
Slik beskrev Erik, som er tidligere journalist i VG, følelsene sine på vg.no morgenen etter terrorangrepene. Men boken er ikke bare en sterk personlig beretning. Ved hjelp av ulike kilder og møter med andre som ble berørt av det som skjedde, gir forfatterne også et større bilde av terrorhandlingene som forandret Norge. Boken forteller også om den vanskelige tiden etterpå og hvordan livet langsomt vender tilbake til det normale.

– Jeg lever, pappa er allerede solgt til det danske forlaget Politiken, og flere andre land har vist stor interesse for rettighetene til boken.

Se intervju med Siri og Erik her: http://www.youtube.com/watch?v=tz4Ps0ElstY

 Bokdata: – Jeg lever, pappa, ISBN: 978-82-516-5675-7 ib., ill., kr 339,-, i salg 11. november.

