Strålende trist!

Jeg har lenge lovet meg selv at jeg aldri skal skrive noe slikt som: «… om du skal lese en bok resten av ditt liv, bør du velge denne!» Men denne gangen er det svært vanskelig å la være.

Ja, for jeg har egentlig ikke noen sans for eller tro på den slags anbefalinger. Som skal fortelle meg at dette er det eneste virkelige gode! Må leses! Må sees! Må spises! Nei, det er ikke slik. Det er ingen mat du må spise, det er ingen film du må se og det er ingen bøker du må lese. Lkevel er nok Oscar og den rosa damen nære ved  å få meg til å si: Denne må du lese! Men, jeg skal la være. Jeg tror likevel det er såpass åpenbart allerede nå at jeg ikke synes det er noe som helst dumt i å lese denne lille perlen.
Og den er sannelig liten. Under hundre sider. Lettlest og med korte fine kapitler. Ja, det gir en bok som de aller fleste vil kunne klare å komme seg gjennom. Men det er ikke det som er det viktigste tror jeg for at mange vil fullføre denne om de begynner. Nei, det er nemlig den rørende, hjerteskjærende og balanserende naive og humoristiske historien om den stakkars gutten Oscar som snart skal dø som gjør dette til en bok som er lett – og kanskje – viktig å fullføre.
Oscar skal dø og bbor på sykehus. Foreldrene hans klarer ikke å snakke med gutten sin om det uungåelige som skal komme, men han overhører en samtale mellom dem og legen. Og om han ikke har skjønt det før, så skjønner han det nå: Han skal dø! Om få dager. Oscar finner sin trøst og støtte i den rosa damen – en som kommer på sykehuset og besøker pasienter og forsøker å få dagene deres til å bli litt bedre. Hun forteller ham at hana skal forsøke å leve et helt liv på de dagene han har igjen. Og dessuten skal han skrive til Gud.
Og Oscar gjør begge deler. Han skrver hver eneste dag til Gud om hva som har skjedd i løpet av dagen og slik blir vi fortalt historien om de dramatiske siste døgnene til Oscar. Det er trist og melankolsk, likevel hviler det en herlig, naiv humoristisk tone over det dele som gjør dette til en av de skjøreste, vakreste og viktigste historiene jeg kan huske å ha lest.

Forfatter er: Eric-Emmanuel Schmitt og forlaget er Pantagruel.

Les mer om boken hos forlaget Pantagruel.

God lesning!

