Det har gått en tid siden Bokskya ble lansert til det som må kunne kalles mye bråk. Det var mye snakk om det før lansering og like mye etterpå: HVorfor valgte den norske forlagsbransjen en slik løsning? Hvorfor var ikke alle forlagene med? Hvorfor ble bøkene så dyre?
Nå har det som sagt godt en stund og tilsynelatende selges det ihvertfall en del ebøker i dette landet, enten gjennom de ulike bokhandlene og bokklubbene på internett eller via digitalbok.no, emviem.com etc. En del nøyer seg sikkert med å kjøpe i utlandet gjennom Amazon.com eller lignende. Uansett så er det slik at jeg fortsatt sitter med en del spørsmål når det gjelder den norske satsingen på ebøker og det ble heller ikke færre etter t jeg faktisk gikk til anskaffelse av iPad som dette innlegget nå skrives på.
For det første: Jeg fikk tak i noen ebøker som skulle være tilgjengelig for brett/telefon og fikk etterhvert det til å virke. Men, ikke uventet, fant jeg ut at min HTC-telefon ikke var særlig egnet til å lese bøker på. Så jeg har næyd meg med å lese ebøkene på lesebrettet mitt, Cybook Gen3, og har vært fornøyd med det. Så da jeg nå fikk iPad kon jeg plutselig en dag på at jeg kanskje skulle koble meg opp mot bokskya på den. Som sagt så gjort og da så jeg jo faktisk at dette hadde noe for seg. For selv om skjermen på iPaden er opplyst så det holder, så var det faktisk helt ok å lese på. Skjermen er stor og gir plass til mange linjer så man føler at man virkelig får lest. Men det jeg sitter igjen me som det store spørsmålet er: Når leseopplevelsen på et skikkelig lesebrett med elektronisk blekk er så veldig mye bedre, så lurer jeg veldig på om tilpasningen til iPad var så viktig at vi virkelig måtte vente et år ekstra på lanseringen av ebøkene? Jeg synes jeg får lite igjen for ventetiden.
For det andre: Når de store forlagene har stått så stekt på å beholde pengene fra distribusjonsleddet, så kunne de vel sannelig gjøre det mulig å kjøpe ebøker i bokhandlene også? Hvorfor kan jeg ikke gå inn i en bokhandel, kjøpe meg noen ebøker og få med en kode tilbake som gir meg mulighet til nedlastning nar jeg kommer hjem?
For det tredje: Hvorfor skal man være avhengig sv kredittkort for å køpe ebøker i dette landet? Som medlem i bokklubben får man jo tilsendt bøker med en faktura i posten. Hvorfor kunne jeg ikke få tilsendt en elektronisk faktura som jeg betaler i nettbanken og at jeg så snart betalingen er registrert, får tilsendt en link til nedlastningen?
For det fjerde: Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor så mange av de norske ebøkene må være så dyre.
Vi får håpe vi framover kan kose oss mer og mer med ebøker her i landet, selv om det ikke virker som om det finnes noen særlig vilje fra forlagenesside til å gjøre dette godt tilgjengelgi ti en brukbar pris er til lands.

