Iskald lidenskap

Det finnes lidenskap i alle liv. Store og små lidenskaper som alltid vil gjøre oss svake for bestemte ting. Som alltid vil gi oss utfordringer når det gjelder å motstå fristelser. Lidenskaper som lett bringer oss ut på dypt vann. Riktignok er ikke alle slike lidenskaper direkte farlige, men noen av dem er direkte deilige.
En av mine lidenskaper er iskrem. Softis, Saftis, sorbet – is er og blir godt. Og det siste året har lidenskapen min strukket seg lenger og lenger ettersom jeg nå har blitt bedre og bedre venn med ismaskinen min. Og sannelig har jeg ikke fått med meg Norges fremste kokk på laget også – sammen med broren hans.
For Eyvind og Jan Helstrøm har gitt ut boken Iskremfabrikken. Der de lidenskapelig forteller om barndommen på onkelens iskremfabrikk i Moss og der de med like stor lidenskap presenterer oss for knakende gode iskremer og desserter. Så langt har jeg fått testet ut kokossorbet servert med chili- og vaniljekaramelliserte  ananas, vaniljeis, karamellis og appelsinpasjonsorbet. Alt sammen fantastisk godt – som bare iskrem kan være det.
Brødrene Helstrøm har gått grundig og pedagogisk til verks og er ikke redd for å gjenta trinn for trinn i alle oppskrifter, selv om mye er likt fra iskrem til iskrem. Slik sett fungerer dette nærmest som en optimal kokebok – med gode oppskrifter, på god mat, på en god måte.
Jeg har etter hvert bladd og lest meg gjennom mange kokebøker og noe av det som oftest slår meg er at jeg egentlig lager svært lite mat fra noen av dem. Med denne er det annerledes. På et par ukers tid laget jeg de fire første isvariasjonene – og i morgen venter den femte: Jordbærsorbet!
Kokebok for søtmonser – anbefales på det varmeste!

Iskremfabrikken er gitt ut på Aschehoug

 

