Kragerøs Miss Bennet

Jeg vier dette innlegget til romantikken – den evige romantikken. For de av oss som virkelig er romantikere er det vel intet som er som en fullkommen romantisk komedie eller en dramatisk-romantisk historie der de elskenes kamp for å få hverandre vies alle sider i boken eller alle bilder i filmen.

Ja, jeg er romantiker. Og noen av mine favoritt filmer er av den romantiske karakter. «Under the Tuscan sun», «Love Actually», «Notting Hill» er bare noen av de filmene jeg nesten alltid kan kose meg med. For ikke å snakke om alle filmatiseringer og Tv-serier basert på Jane Austens verker. I bøkenes verden er jeg ikke like sterkt inne på denne siden, men den svært romantiske og bevende historien om Arwen og Aragorn i «Ringenes Herre» er midt i min gate.

Jakten på Mr. Darcy

Og nå skal jeg heve glasset og sende en skål til Kragerø og til Ingrid Schibsted Jacobsen som nå er ute med sin debutroman på Silke Forlag. Dette er nok en typisk kvinnebok, gitt ut på et kvinneforlag. Men la det være sagt – det behøver ikke å bety at ikke menn kan like boken. «Min mangel på stolthet og fordom i jakten på Mr. Darcy» er den klingende Jane Austen-inspirerte tittelen på Jacobsens debut. Og her snakker vi om en romantiker i hovedrollen. En håpløs romantiker, som treffer sin egen Mr. Darcy på et utested i Kragerø en kveld på slutten av 90-tallet.

Jeg skal innrømme at jeg i skrivende stund ikke er ferdig med boken. Men likevel tar jeg sjansen på å anbefale denne til alle som er av den romantiske typen. Dessuten vil det også være mye å mimre tilbake om for de av oss som har et forhold til utelivet slik det var på 90-tallet. Jeg har fått mange assosiasjoner til egne opplevelser og stemningen fra denne tidsperioden sitter som et skudd.

For meg har dette vært et herlig møte med en ny, ung og spennende norsk forfatter. Ingrid Schibsted Jacobsen har etter min mening begått en flott debut og hun kommer som et friskt pust inn på vår litterære arena. Språket er fengende naivt og matcher historien utmerket.

Kos deg med jakten på Kragerøs Mr. Darcy. Leve romantikken!

