Endelig...?

 

Det skulle være den store langseringsdagen for norske ebøker i dag – men hvordan gikk det egentlig. Jeg skal forsøke å gi noen tips og råd utifra mine erfaringer dersom du er på jakt etter ebøker du også.

4. april går mot slutten i dette herrens år 2011. Bokskya.no har fått sin lansering og det som noen av oss – eller mange – har ventet på i over to år (siden digitalbok.no så dagens lys) var endelig kommet. Den store satsingen på norske ebøker var over oss. Riktignok er det på langt nær alle forlagene som er med i bokskyen – mange av de små og mellomstore står utenfor av flere årsaker. Noen av disse har da gått sammen om en egen løsning som ikke kommuniserer med bokskya.no.
Alt i alt så står vi i dag tilbake med en løsning for ebøker som hverken er enhetlig i utforming, eller fullstappet med godbiter. Så her sitter jeg da å tenkte jeg skulle oppsummere noen av mine erfaringer gjennom dagen – lyspunkter og forvirringer – nye oppdageler og gamle kunnskaper.

Jeg har altså hatt lesebrettet mitt i over to år. Det er kjøpt gjennom digitalbok.no og der har det vært både norsk og utenlandsk litteratur tilgjengelig helt fra starten. Det er CappelenDamm som står bak digitalbok.no og slik sett har utvalget der stort sett vært begrenset til dette forlaget. I det siste har det også vært mulig å kjøpe bøker fra andre forlag som et lite supplement. Prisnivået på digitalbok.no har vel egentlig vært helt ok – tatt i betraktning at vi er et lite land med et lite marked.

Internasjonalt har amazon.com gått i spissen for ebøkene med sitt lesebrett Kindl – som har vært en stor suksess. Med et godt lesebrett og en enkel og god løsning for kjøp av bøker, samt lesing av bøker på flere plattformer, har det i realiteten satt standarden for hvordan leserne egentlig ønsker seg en god løsning for elektroniske bøker. Amazon sin løsning er ikke så ulik den løsningen apple har for sin Appstore – enkelt å kjøpe og ikke så mye mikk-makk med registreringer etc.

Bokskya.no

Så, hva er så bokskya.no? Jo i virkeligheten er det bare en nettapplikasjon som sørger for at du kan lese bøkene du har kjøpt i ulike butikker, f. eks. ark.no, bokklubben.no, libris.no, norli.no – via nettbrett eller telefon – skal du lese dem på «vanlig» lesebrett – slik som en Cybook eller et brett fra Sony – så trenger du ikke bokskyen i det hele tatt. Der har du nemlig bøkene lagret pent og pyntelig på selve brettet som i seg selv er så lett og praktisk å ha med at det er en fornøyelse.
Så når jeg da gjennom dagen i dag har forsøkt å få lastet inn noen bøker fra de gode tilbudene som kom i dag, og så forsøkt å få dem til å dukke opp på telefonen (htc med android) så har det gått med mange oppdateringer og nye forsøk – før det endelig i ettermiddag virket. Da hadde jeg plutselig tilgang til bøkene både på maskinen, lesebrettet og telefonen. Men likevel er det svært vanskelig for meg å se hva som skal være så fantastisk med denne løsningen.
Jeg vet at jeg kanskje skiller meg ut fra en del av mengden her, men det er ikke så viktig for meg å måtte hoppe fra enhet til enhet og oppleve at de alltid er synkronisert. Er vant til å bla i en bok og jeg synes det er svært ukomplisert å ta fram lesebrettet mitt ettersom det husker hvor jeg var sist – i alle bøkene jeg har lagt inn.
Selve løsningen med handel i en butikk, link til bokskya og bruk av Adobe Open Editions fører til minst tre registeringer på forskjellige steder. Dersom du handler fra flere butikker på nettet – så blir det enda fler. Forferdelig mye styr bare for å få tilgang til noen bøker både på nettbrett og telefon!!

Så, dette munner altså ut i følgende konklusjon for min del: Bokskya.no oppleves som tungvinn, lite funksjonell, gammeldags og aller verst: Den oppleves for min del som totalt uviktig! Det hadde nok, slik jeg ser det, vært mye bedre om de norske bokbransjen hadde satset i samlet flokk om å forsøke å finne en bedre felles løsning – sågar en som like gjerne kunne vært koblet mot større, internasjonale leverandører. Men nå er den her og dersom du vil ha norsk litteratur er ebøkene nå ihvertfall tilgjengelig i mye større grad enn de var i går. Men min anbefaling er kanskje til slutt følgende om du vil lese norsk litteratur i elektronisk format:
1. Kjøp deg et lesebrett med elektronisk blekk á la Cybook, Sony e.l. Disse er gode å lese på og mine erfaringer er at de virker godt.
2. Kjøp bøkene i de netthandelene der du finner dem og last dem ned til ditt lesebrett  – drit i bokskya og telefonen. Et godt lesebrett bør dekke de behovene du har når det gjelder å lese bøker.
3. Vil du også ha utenlandsk og gratis litteratur, er Project gutenberg og Feedbooks gode alternativer for å få tak i ting.

Emviem – konkurrenten
En del av forlagene som ikke er med i bokskya.no har laget sin egen løsning: emviem.com. Dette ser for meg ut som en helt ok løsning for kjøp og nedlastning av ebøker. Den kommuniserer ikke med bokskya.no – men jfr. min oppsummering overnfor er ikke det noe stort tap. Gjennom Emviem får du tilgang til bøker fra blant annet Kagge, Pantagruel, Schibsted med flere.

Dagbladet.no har jobbet seg gjennom de norske ebøkene i dag og har ikke spesielt gode erfaringer. Mine er også av en slik karakter at jeg virkelig lurer på hvorfor forlagene har måttet bruke så fantastisk mye tid på å utvikle og lansere noe som er klønete, tungvint og lite fremtidsrettet? Jeg kan bare komme på en forklaring: Forlagene som eier så godt som hele næringskjeden i dette landet vil vel bare sørge for å beholde hele kjeden i sine hender. Det er trist at norske bøkelskere, med interesse for å gå over på digitale plattformer skal bli så skadelidende for dette.

Men jeg har fortsatt håp om at både tilbud, løsninger og priser etter hvert kan bli av en mye bedre karakter.

Jeg vil også anbefale denne gjennomgangen fra Kristine Løve

