Bokskya

4. april skal det da endelig være klart. Da lanseres nemlig Bokskya (som foreløpig bare har en link til sin infoblogg) og dermed kommer det endelig en mangfoldig satsing på norske, elektroniske bøker. Bok & Samfunn melder dette på sine sider.
– Bokskya er unik, og så godt som plattformuavhengig. Starter du å laste ned en bok hjemme på iPad, kan du fortsette lesingen på mobilen når du sitter på toget. Bokmerkene blir synkroniserte, slik at du fortsetter der du slapp. Du får alltid tak i bøkene dine, seier administrerande direktør Edmund Austigard i Den norske Bokdatabasen til Norsk Telegrambyrå. Han vil ikke uttale seg særlig om hva ebøkene vil koste.
Ja, jeg skal passe meg for ikke å være negativ her, for nå kommer endelig den store satsingen og det er jeg svært glad for. Etter å ha hatt lesebrett i snart 2 år skal det bli godt å kunne få et bredere mangfold tilgjengelig. Samtidig er det vel å ta hard i når Austigard kaller det unikt at du kan laste ned en bok på ipad og at den synkroniserer lesingen din slik at du kan fortsette på annen maskin/telefon/brett akkurat der du var sist. Etter det jeg vet har Kindl allerede denne funksjonen – og det antar jeg vel også at eksisterer i apple sin bokhandel.
Men det som er unikt er at det nå blir tilgjengelig mye norsk litteratur i ebokformat – tusen tusen takk for det!! Slik sett blir 4. april en kulturell merkedag. Jeg gleder meg masse. Og mens vi venter kan man finne informasjon om Boksyka, ebøker, lesbrett, ipad, telefoner etc hos Bokbasen.

