Ved elven

Jeg er ikke blant dem som leser mest krim. Dermed skal jeg heller ikke gi meg ut for å være en som kan mye om krim og som igjen kan si hva som er bedre krim en annen krim. Men: Jeg kan fortelle hva slags krim jeg liker! Jeg liker krim som har noe mer ved seg en enn spennende historie, drap og mistanker. Det er sikkert mange krim-bøker der ute som inneholder disse ingrediensene og her skal jeg anbefale en av dem – for denne koser jeg meg virkelig med. Ja, jeg er ikke ferdig og kan derfor ikke røpe hvordan det går.
Jeg tror Ved elven av John Hart er en krim… i hvert fall er det en spenningsroman. Men det er også så mye mer. Her handler det egentlig vel så mye om menneskene, tankene, følelesene, sorgene og lengslene, som det handler om mistankene og gåtene. Historien begynner med Adam Chase. Fem år etter at han ble frikjent for et drap, vender Adam tilbake til sin barndoms by i North Carolina. Der møter han en utbredt mistanke om at han likevel var skyldig i forbrytelsen, og får snart erfare at han er uønsket. Han forsøker å gjenoppta kontakt med familie, kjæreste og venner, men kort tid etter hjemkomsten blir han antastet og banket opp, og når nye lik begynner å dukke opp, vender hele byen seg mot ham. Han oppdager gradvis at menneskene han har kjent hele livet, bærer på uhyggelige hemmeligheter – og at sannheten om drapet han ble tiltalt for, er mer skremmende enn han kunne ha forestilt seg.
Adams skikkelse slites mellom hat og hevn-tanker på den ene siden og fortsatt kjærlighet og ønsker om forsoning på den andre siden. Møte med hjemstedet blir vanskelig – svært vanskelig. Men det er ikke bare for Adam det er tøft. Omgivelsene han kommer tilbake til sliter også i møte. Kan de tro det ikke var ham som gjorde det? Hvorfor er han tilbake? Og hvorfor begynner det å dukke opp lik etter hans hjemkomst? Tidene har forandret seg og mye er i bevegelse i barndommens by. Noen trenger penger og noen har kanskje for mye – og nesten alle frykter – eller er i det minste usikre på – fremtiden.
John Hart skriver fram flotte skildringer av personer som slites mellom kjærlighet og hat, tilgivelse og hevn, minner og håp. Dette er rett og slett en god, god historie. Og selv om jeg ikke er ferdig med den og slik sett ikke har fått nøstet alle tråder, er jeg ikke redd for å anbefale denne.

digispiller

Jeg har valgt å høre boken som opplesning fra Lydbokforlaget og den er god. Det er Trond Peter Stamsø Munch som står for den og han løser det hele meget godt. Stemningen i boken matches supert av Stamsø Munchs stemme. Dette er også første gang jeg har prøvd digispilleren fra lydbokforlaget – det er også en god erfaring.

