Ved elven

Etter at jeg i går kastet meg ut i en debatt om forholdet mellom ”profesjonelle” litteraturkritikere og oss bokbloggere, blir det i dag litt roligere og jeg presenterer noe nytt fra bøkenes verden. For tiden koser jeg meg med Tom Egeland sin bok fra i fjor Fedrenes løgner. Det er god lesing og jeg fascinerer meg av hvor lett og godt Egeland skriver. Større omtale av boken beregnes å komme her på leselysten.com i neste uke. Samtidig har jeg fått med en digispiller fra Lydbokforlaget. Der er jeg nå godt i gang med Ved Elven av John Hart. En god opplesning av Trond Petter Stamsø Munch, en sterk og stødig og god historie. Om lag midtveis i historien har jeg ingen problemer med å anbefale boken på det varmeste. Digispilleren, som jeg ikke har prøvd før nå, er også en god måte å høre lydbøker på. Ikke alle disse cd’ene som får riper og hakk, men et lite kort som festes på selve spilleren. Det fungerer utmerket! spilleren har også radio, så det er mulig å få med seg innspurtene fra Holmenkollen når trangen vekkes til det.

Påske = krim

Klar for krim?
Like sikkert som at påsken kommer, dukker også både ny og gammel krim opp i hyllene. Gyldendal har nå et stort pocketslipp som omtales som ”KRIM FOR ALLE PENGA!”. Blant krimbøkene som er aktuelle nevner vi Utenfor Loven av Michael Connelly, Gutten i kofferten av Kaaberbøl & Friis og Kjetil Trys La de små barna komme til meg. Du kan lese mer om bøkene her.

Den fremmede

Russisk fantasy
Schibsted Forlag forteller oss at Den fremmede nå kommer ut og det er noe så fremmed (i hvert fall for meg) som russisk fantasy. Dette beskrives som de fascinerende og morsomme nedtegnelsene til Sir Max fra hans elleville liv i fantasiverdenen Jekko. Boken, som er den første i en serie på ti, har sjarmert russiske lesere i 15 år og har allerede oppnådd klassikerstatus. Slik presenteres boken av forlaget: ”Max er en taper som har snudd døgnet på hodet og gjør det han kan best: ingenting. Drømmene hans har alltid vært mer interessante enn livet han lever, så når han tilbys jobb i en annen verden, er han klar som et egg. Med ett er han nattavløser for den Høystærede Sjefen for Den hemmelige spesialenheten i byen Jekko, og den nye tilværelsen blir fylt av oppklaring av magiske overtramp og enorme matorgier med de andre tjenestemennene i departementet. Skjebnen smiler endelig til Max. Og Max smiler tilbake”.
Max Frei står bak ti populære russiske fantasyromaner i serien Jekkos labyrinter, i tillegg til andre frittstående titler. Tonen er ikke ulik Alice i eventyrland og bøkene er solgt i over en million eksemplarer i Russland alene og er til nå solgt til sju land, deriblant Sverige og USA. Den fremmede er oversatt av Dina Roll-Hansen og Hege Susanne Bergan. Sammen har de opprettet en egen Facebookside for romanfiguren Max Frei

Fortsatt savnet

Skremmende, psykologisk thriller
Hva er det verste som kan skje under en visning? Med denne tanken lekte forfatter Chevy Stevens da hun tidligere jobbet som visningsassistent. Det ble inspirasjonen til hennes debutroman: en skremmende psykologisk thriller som nå er ute på Bazar forlag
Den dagen eiendomsmegleren Annie O’Sullivan blir bortført, har hun tre mål: å selge et hus, å glemme en krangel hun nettopp har hatt med moren, og å komme tidsnok til middagsavtalen med sin tålmodige kjæreste. Visningen går tregt, men da en mann dukker opp idet hun er i ferd med å låse seg ut, tror Annie at det kanskje kan bli en fin dag likevel.
Men ingenting er lengre fra sannheten. For i stedet begynner et mareritt med daglige fysiske og psykiske overgrep i en hytte langt inne i fjellet. Gjennom samtalene med psykiateren får vi gradvis vite hva som skjedde før Annie greide å rømme. Vi følger hennes møysommelige kamp for å stable tilværelsen på bena igjen. Men mens politiets forsøker å avdekke kidnapperens identitet, dukker det opp en uhyggelig – og velbegrunnet – følelse av at faren langt fra er over. For det er ikke alltid at sannheten er forløsende …
Fortsatt savnet ble i USA kåret til beste debutant 2010 og en av fjorårets beste thrillere av Kirkus Review. Etter strålende kritikker gikk den rett inn på New York Times bestselgerliste, og er allerede solgt til 21 land. Filmrettighetene er også solgt.

