Et illustrert utvalg

Schibsted Forlag kommer nå for første gang et utvalg av Kahlil Gibrans tekster på norsk og i den anledning utlyser vi en konkurranse der du kan vinne denne boken. Mer om konkurransen lenger ned i dette innlegget.

Det føles ikke som om det er hver dag det utkommer store, livsfilosofiske verk på norsk – om du da ikke definerer alt av skjønnlitteratur som akkurat det? Men nå kommer det altså noe som virkelig kan kalle livsfilosofi for alle. Vet du ikke hvem Kahlil Gibran er, sier du? Da er du kanskje ikke alene, skjønt på verdensbasis er det mange som vet hvem han er. Kahlil Gibran er nemlig med sitt hovedverkProfeten en av verdens mestselgende forfattere gjennom tidene. Det er kanskje ikke så mange av leselysten.com sine lesere som er klar over det – jeg var det i hvert fall ikke.
Og for å ta det fra begynnelsen: Kahlil Gibran levde fra 1883-1931. Han var poet, forfatter og kunstner. Født i det som i dag er  Libanon, men emigrerte til USA som tolvåring sammen med moren og søsknene sine. Her oppdaget Gibran sitt kunstneriske talent, og i møtet med kreative Boston-litterater lot hans seg inspirere av romantisk poesi og forente dette med bibelen og arabisk litteratur.

Kahlil Gibran

Kahlil Gibrans tekster fikk en renessanse i den vestlige motkulturen på 60-tallet. John Lennons kjente utsagn – “Halvparten av det jeg sier er meningsløst” – er rett og slett et Gibran-sitat. Og i dagens multireligiøse virkelighet har Gibran fått ny aktualitet. Gibrans dype livsvisdom uttrykker noe felles i de religiøse tradisjonene fra Midtøsten: jødedom, kristendom, islam og baha’i.

Med sine veiledende biografiske kommentarer gir denne antologien grunnleggende innsikt i Gibrans liv og virke. Boken viser hele det kunstneriske spekteret til en forfatter som fortsatt berører millioner av mennesker med sine filosofiske betraktninger.Som du sikker her forstått av det jeg har skrevet innledningsvis, kjenner jeg ikke mye til Gibran og hans verker fra tidligere. Men når jeg nå har lest om denne utgivelsen og sneket til meg informasjon om ham rundt på nettet, må jeg si at jeg fristet veldig til å gyve løs på denne. Jeg anbefaler også å ta en titt på wikipedia sin informasjon om mannen – mye interessant å lese

Håvard Rem

Jeg vil også gjøre oppmerksom på at boken ergjendiktet av Håvard Rem. Rem er vel kjent for de fleste – en allsidig forfatter og oversetter. Han har gitt ut dikt, reisebøker og biografier. I fjor kom både Innfødte skrik – historien om norsk svartmetall og dokumentarboken Forbyttet, og hans gjendiktning av Shakespeare-stykket Romeo og Julie ble satt opp på Nationaltheatret. Se forøvrig intervju med Rem fra NRK om du ønsker å vite mer.
Boken er illustrert med Gibrans egne tegninger og malerier.

Så til konkurransen:
John Lennon hentet i sin tid et utsagn fra Kahlil Gibran.  Men hva var det egentlig han sa?
A: ”Det er noe meningsløst i alt det jeg sier»
B: ”Halvparten av det jeg sier er meningsløst”
C: ”Alt jeg sier er meningsløst”

Send en mail med ditt svaralternativ og fortell hva du synes om leselysten.com så  er du med i trekningen av3 eksemplarer av boken. Premien er levert av Schibsted Forlag. Vinnerne blir publisert på leselysten.com og vil også bli kontaktet direkte per e-post.
(Leselysten.com forbeholder seg retten til å publisere innsendte kommentarer om leselysten.com på leselysten.com)

Bildet av håvard Rem er hentet fra Schibsted Forlag sine hjemmesider og bildet er tatt for Schibsted av Berit Roald / SCANPIX

Bildet av Kahlih Gibran er hentet fra Wikipedia.org

