Litt senere enn mange andre kommer  jeg med minde største litterære oppturer og nedturer i 2010. Dette er høyst personlig og subjektivt og noen titler jeg har med her har til og med kommet ut tidligere enn 2010 – men de er på listen fordi jeg kom gjennom dem i fjor.

Oppturer:

Twisted River

1. Siste natt i Twisted River
I et år med mye god og ny litteratur, er det ingen tvil for meg. Høydepunktet er Siste natt i Twisted River av John Irving.Dette ble faktisk mitt første møte med John Irvings arbeider og for et første møte. Historien traff med fra første setning og holdt driven hele veien gjennom. Danny og faren følges gjennom en nærmest livslang rekke av uheldige hendelser og ettersom de aldri klarer å ta et skikkelig oppgjør med de vanskeligste situasjonene i livet, blir det et liv preget av stadig oppbrudd og evig forflytning fra sted til sted. Skogarbeideren og bifiguren Ketchum er en av de flotteste og mest ærlige litterære rollebeskrivelser jeg har opplevd. Hans avskjed i historien er også verdt uendelige mye.
Strålende bok som er strålende og godt gjennomført. Den norske opplesningen med Per Frisch får høyeste karakter. En mer treffende og bra stemme til denne dystre og morsomme historien kunne man ikke ha funnet.

Elskede Sputnik

2. Elskede Sputnik
Haruki Murakami er strålende og han blir bare en større og større favoritt for meg. Elskede Sputnik er en aldeles strålende og vakker bok. Fintstemt og god skrevet om søken og kjærlighet, om det litt uforklarige – som alltid. Murakami var også i Norge i 2010 – de som fikk med seg besøket hadde nok en opptur bare av det. Selv har jeg nå kost meg gjennom flere av Murakamis bøker og Elskede Sputnik står høyt på lista. Samtidig er Trekkoppfuglen, Hardkokt eventyrland og Verdens ende, og Dans, dans, dans alle sammen strålende bøker. Har du ikke forsøkt deg på Murakami enda er min anbefaling: PRØV!!
Den norske opplesningen somer gitt ut på lydbokforlaget er også meget god. Duc Mai-The har en rolig og behagelig måte å lese på, samtidig som innlevelsen og nerven er tilstedeværende hele tiden.

3. Norske ebøker fra Cappelen Damm

Takk, takk og atter takk til CappelenDamm som faktisk har valgt å forsøke å satse på ebøker. Gjennom digitalbok.no har nå tilbudet av norske ebøker blitt bedre bare den siste måneden. Det var ikke populært blant andre store forlag at CappelenDamm valgte å legge seg på et lavere prisnivå enn de andre ønsker og det gjenstår å se hva som blir det endelige prisnivået her i Norge, men det er ihvertfall en begynnelse. Lykke til til både CappelenDamm og digitalbok.no – håper snart de andre kommer etter.

Ringenes Herre

4. Ringenes Herre

Også i år har jeg lest Ringenes Herre. Det er og blir en favoritt og jeg nyter den både på engelsk lydbok, norsk lydbok lest av Anders Ribu (Fono Forlag) og i flott, trykket praktutgave fra Tiden forlag. Fantastisk historie som aldri slutter å fenge meg!! Selv så mange ganger som jeg har lest denne, er det alltid like flott å følge språket, alltid like spennende når det drar seg til. For meg er dette en av de to optimale fortellingene om kampen mellom det gode og det onde. Og så flott det er at vi kan nyte historien i så mange forskjellige og flotte formater. Kanskje ebok i løpet av 2011?

Harry Potter

5. Harry Potter 1-7

Den andre optimale fortellingen om kampen mellom det gode og det onde er – ifølge meg – Harry Potter – hele serien fra 1-7. Nesten hver eneste dag er vi innom Harry Potter i den eventyrlig gode opplesningen til Stephen Fry. En imponerende innsats av Fry som gir universet ekstra liv, men sin avstemte og rolige innlevelse i det hele. Alt er egentlig bra, men det er lite som kan måle seg med avslutningen på The Deathly Hallows fra og med The Prince’s Tale og ut mot den store finale. En fantastisk samling av tråder som jeg aldri har opplevd maken til. Det slår meg hver eneste gang hvor mye planlegging og klekking av ideer som er gjort fra J.K. Rowlings side.

Nedturer

Cybook Gen 3

1. Norske ebøker – generelt
Ja, det skulle bli det store året for norske ebøker, med lansering gjennom bokdatabasen med tusenvis av titler. Men slik gikk det ikke. Det er mange årsaker til at det ikke har blitt noe av, men en av de siste «unnskyldningen» fra forlagene var at man skulle få på plass en løsning som sikret trådløs overføring etc. etc. – slik at de som har iPad skal kunne få bøkene rett inn på brettet sitt. Selv om jeg synes dette er vanskelig å forstå, så må jeg, som altså allerede har et helt perfekt lesebrett  til å lese bøker på og som har hatt det i snart to år, vente på at det skal være mulig å gjøre dette via en iPad som uansett er dårlig egnet for å lese bøker ettersom skjermen er bakgrunnsbelyst og gjør det sliten i hodet. Jeg understreker at jeg ikke misliker iPad, men jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke bare kunne begynne å selge ebøker og så integrere ny løsning når den var klar.
Alt i alt når det gjelder ebøker: Takk for CappelenDamm (se oppturer)

Cybook Gen3

2. Norske ebøker – forlagene som eier bokhandler
Selv om mangelen på eboksatsing var den største nedturen i 2010, kommer det samme på andre plass. For jeg må virkelig si at jeg synes det er trist å se at de største norske forlagene er så fornøyde med å tjene penger i bokhandlerleddet sitt, at de nærmest setter på fulle bremser og velger å ikke satse på ebøker.  Jeg forstår at de skal tjene penger, men kunne de ikke i stedet se på at volumet av titler som vil selges vil bli mye, mye større med tilgang til tusenvis av elektroniske titler på lesebrett? Ja, ja, men de fikk jo også god hjelp av regjeringen da.

Cybook Gen3

3. Norske ebøker – regjeringen
For det er ingen tvil om at en rødgrønn regjering som bare er opptatt av inntektssiden på statsbudsjettet har imponert med negativt fortegn i 2010. For å sørge for å kunne sette moms på elektroniske bøker har man altså klart å gjøre en ebok til en tjeneste som dermed kan få moms pålagt, mens den samme boka i trykket utgave, eller i lydbok på cd, og sågar digibok – ikke blir belagt med moms!! De eneste som kan være glade for denne avgjørelsen må være de forlagene som ikke ønsker å selge ebøker fordi det vil svekke omsetningsleddet som bokhandlene faktisk er.

