Gyldendal foralg presenterer nå noen av utgivelsene som kommer fra forlaget i oktober. Erik Foynland kommer med boken Kranium & sand. Året er 1953 og den mislykkede filosofen og legen Jørgen Quisling, landssvikerhøvdingen Vidkun Quislings lillebror, prøver å få spiritistisk kontakt med sin avdøde kone. Isteden invaderes drømmene hans av en rekke forfattere med bakgrunn fra Drammen. Fortvilet skriver han brev etter brev til den verdensberømte franske forfatteren Céline, i håp om å få hjelp. 2011: Den nærsynte lokalhistorikeren og hobbydrømmetyderen Amund Greimar kommer over en brevsamling i dødsboet etter en postansatt i Drammen. I forbløffelse over brevenes innhold; en marerittaktig ferd gjennom byen Drammens labyrintiske litteraturhistorie, får han følelsen av å være nær et vitenskapelig gjennombrudd.

Forfatteren debuterte i 2005 med Koranoid. Boken ble kåret til «Høstens beste debut» av Anders Sundnes Løvlien i «Kritikerne anbefaler»

Runar Dahle kommer med boken Der har vi deg, ja. Her møter vi ei rekke karakterer midt i den turbulensen som kalles livet. En mann venter på taxien sin og må til slutt gå den i møte. En eldre kvinne spaserer langs bilveien og vil komme seg hjem. I novellen «3. person» ligger en fjerde person og lurer i kulissene, det mener i alle fall hovedpersonen, som begynner å spionere på kona si for å finne ut om det er hold i mistanken. Vi møter menneske som prøver å gå hverandre i møte, men som går for langt. Noen er overarbeidet, andre løfter ikke en finger. Det handler om omveier og snarveier, om blindveier og utveier. Om mennesket som møter seg selv i døra, eller velger å hoppe ut vinduet i steden.

Henning H. Bergsvågs bok Over elven Tweed kommer også nå i oktober. En togreise og en erindringsreise skaper en dobbelt klangbunn for diktene i Henning H. Bergsvågs nye samling. En gutt følger sin syke bestefar på hans siste togreise. Målet er byen Carlisle ved den skotske grensen, og reisen går langs Hadrians mur, den gamle grensen mellom sivilisasjon og barbari. Men samtidig som en fysisk reise skildres, dreier det seg om en reise i språklighet, om hvordan språkets forvandlende kraft gjør det mulig for den skrivende å gjenoppleve sin barndoms reise, gjenskape seg selv, og skape nye rammer for å takle den virkeligheten som den gang virket truende og gjorde ham så hjelpeløs.

Advertisements