Konkurransetilsynet vurderer inngrep
Ifølge Bok og samfunn har konkurransetilsynet varslet Gyldendal og Aschehoug om at det kan bli aktuelt å gripe inn mot erverv av felles kontroll i Aller Forlag AS. Varselet innebærer at tilsynet vil arbeide videre med saken. Et oppkjøp av Aller Forlag innebærer blant annet at Aschehoug og Gyldendal får tilgang til å distribuere bøker gjennom Bladcentralen i likhet med konkurrerende forlag som Cappelen Damm og Schibsted. Flere mindre forlag frykter at dette i praksis kan føre til at Bladcentralen får monopol på bokdistribusjon i massemarkedet, og at de mindre forlagene ikke får adgang til dette markedet.

Dagbladet med nye litteratursider
Dagbladet.no har lansert sin nye litteratursatsing. Her inviteres blant annet brukere til å komme med sine egne bokanmeldelser. Dersom du har lyst til å skrive anmeldese der, kan gevinsten være en gratis bok. Hurra for det – litteratur til folket.

Min kamp 5 rett inn på topp
Ifølge salgstallene fra Bokhandlerforeningen gikk Karl Ove Knausgårds Min Kamp bind 5 rett inn på førsteplass etter en uke i salg. Knausgårds første bind av Min Kamp gjør også comeback på lista for skjønnlitteratur. På lista over generell litteratur er hele 8 av 15 bøker på topplisten kokebøker.

Mens vi venter…
på sommerferie og ny bokhøst, anbefales et besøk på Tom Egelands egen hjemmeside. Her kan du blant annet lese inngående om hans nye roman som kommer til høsten – Fedrenes Løgner. Dette er første gang Egeland forsøker seg utenfor krim- og spenningslitteraturen. Dette blir nok en av de norske bøkene det knytter seg mest spenning og forventninger til denne høsten.

Mens vi venter mer…
på storsatsingen på norske ebøker – som fortsatt lar vente på seg, koser jeg meg med opplesningen av Jon Irvings siste bok Siste natt i Twisted River – en bok og opplesning som anbefales på det aller varmeste. Per Frisch leser svært godt en roman som er svært god. Sommeren skal nok brukes til noen få av de norske bøkene som har kommet i elektronisk format og jeg har nå også laget mine første filer fra nyhetssqakene på leselysten.com som i epub-formatet som kan lastes inn på lesebrettet mitt. Har enda ikke funnet ut hvordan jeg får lagt den inn på siden her til nedlatsning – men forhåpentligvis finner jeg ut av det snart.

