Willy Wonka

For meg er det ikke mange ting som slår duften – og smaken av sjokolade. I det virkelige liv. Men noen ganger kan også duften av sjokolade og smaken av den, komme fra sidene i en bok. Slik er det nå vi dykker inn i Willy Wonkas forunderlige og hærlige verden i Roald Dahls Charlie og sjokoladefabrikken. For en fantastisk verden det måtte være å leve i, med alle dissse fantastiske, deilige, lekre og vidunderlige godtene til Wonka. Tenk  å faktisk kunne kjenne smaken av den superdeilige sjokoladen hans! Men så er det nesten så jeg kan kjenne smaken, og duften, av Willy Wonkas fabelaktige sjokolade.

Det er alltid moro  å ta turen inn i Willy Wonkas fantastiske sjokoladefabrikk. Som barn har jeg gjort det flere ganger og på ulike måter. Jeg har blitt lest for, jeg har hørt opplesningen fra NRK og jeg har lest selv. Nå har jeg, sammen med 5-åringen hjemme, kost meg med den nye lydboka som er kommet ut fra Lydbokforlaget.no. Det er Espen Beranek Holm som står for det meste – både opplesning og produksjon – med litt hjelp. Beranek er for mange kjent som artist og humorist både fra radio og tv, men han har også en svært god stemme for opplesning og formidling. I denne opplesningen er det likevel ikke reportoaret i stemmer som gjør seg sterkest gjeldende. Heller er det hans driv, hans glede og tempo og forståelse for barns historielytting som imponerer. Med enkle lydkulisser og variasjoner mellom karakteren som snarer går på trykk og tempo, enn på tilgjøring av stemmen, får det hele til å holde seg i opplesningens land – uten å bli forstyrret inn i en hørespillverden. Og akkurat det er noe av det fine med lydbøker. At de fortsatt er bøker.

Beranek Holm har med kløkt og fintfølende fortellertalent, videreformidlet Roald Dahls klassiske historie om det ene snille og de andre ekle, ufyselige, uforskammede, uoppdragne, støyete og masete barna, på en svært så god måte. Det hele er gjort tilsynelatende enkelt, men likefullt svært effektivt.

At jeg liker det hele er jo en ting, men 5-åringen hjemme har absolutt kost seg med denne. Vi har lest  boken ofr henne tidligere og hun har stadig villet høre mer, mer, mer. Det er bra – for da får jeg hørt mer også.

I det hele tatt har Lydbokforlaget her «begått» en meget god utgivlse. Med barn, sjokolade og Willy Wonka har vi nok en gang muligheten til å bli med inn i barnas fantastiske evenytverden – eller kanskje drar vi dit bare for oss selv.

Charlie og Sjokoladebafbrikken av Roald Dahl i ny lest utgave av Espen BEranek holm, anbefales på det varmeste for små og store barn i alle aldre.

