Det går mot påske, ferie og lesetid. Og ikke minst er påsken en god anledning til å prøve noen flere lydbøker, kanskje? I huset vårt er lydbøker en del av hverdagen. For oss voksne går det mye i Ringenes herre, lest på norsk av Anders Ribu, og Stephen Frys fantastiske opplesning av Harry Potter-bøkene på engelsk. Barna koser seg med lydbøker fra Disneyklubben og innspillinger av Egners bøker og mye mer.

Nå når påsken kommer er det kanskje enda bedre muligheter til å få med seg både nye og gamle lydbøker som er på markedet. Lydbokforlaget har etterhvert en stor mengde med lydbøker på norsk ute og nå, rett før påske kommer det noen virkelige juleveler. Først av nyhetene vil jeg nevne en av mine litterære favoritter, Haruki Murakami, som nå kommer i norsk opplesning med boken «Elskede Sputnik». Denne  boken har jeg ikke lest før, men jeg har fått med meg tre av Murakamis andre bøker – «Dans, Dans, Dans», «Hardkokt eventyrland og verdens ende» og «Trekkoppfuglen». Alle tre bøker som anbefales på det varmeste. Murakami har en fortellerlyst som overgår veldig mye annet jeg har lest. Den norske opplesningen av «Elskede Sputnik» er det Duc Mai-The som står for. Jeg har store forventninger til en ny bok fra Murakami og er spent på hvordan opplesningen fungerer.

Lydbokforlaget har også flere bøker som kommer nå. «Fyrvokteren» av Camilla Läckberg er en krim som nok kan glede mange, Øystein Wiik leser selv sin debutroman «Dødelig applaus», og selve rosinen i pølsa er kanskje ny opplesning av «Charlie og sjokoladefabrikken» av Roald Dahl. Denne gangen er det humorist og musiker Espen Beranek Holm som står for opplesningen – det kan nok bli en formidabel opplevelse for både barn og voksne.

Enten du tar påsken hjemme eller på hytta, så er det kanskje ikke så dumt å prøve en ny lydbok – eller finne fram en av dine gamle favoritter. Når påsken er over oss igjen, vil jeg tro at jeg nok en gang får med meg avslutningen av Harry Potters jakt på Dødstalismanene og det endelige oppgjøret med Voldemort. Gleder meg allerede!

