I dag kan jeg lese hos Dagsavisen at det kan bli full stans for den store lanseringen av norske ebøker som opprinnelig er varselt 16. mars. Ifølge Dagsavisen har Aschehoug allerede hoppet av lanseringen og at flere av de store forlagene nå ser ut til å følge etter og det skal ifølge avisen være moms-spørsmålet som sørger for at det hele nå kan strande. Triste saker.

Personlig er jeg ikke sikker på om bildet er så enkelt. Som vi har kunnet lese om hos Dagens Næringsliv tidligere er prisene på de elektroniske bøkene satt veldig høyt fra forlagene – før momsen er lagt på. I et eksempel kunne vi da se at en ebok faktisk ville kunne komme til å koste mer enn den samme boken kjøpt mellom to permer i bokhandelen. Det i ser selv er jo bare trist.

Nok en gang får jeg følelsen av at de norske forlagene egentlig ikke har lyst til å selge ebøker til oss. Men jeg håper jo at det virkelig ikke er sant. Ifølge uttalelser fra forlagene til Dagsavisen skal det ikke være snakk om en lang utsettelse denne gangen, men nå begynner det å bli så mye utsettelser og dpårlige nyheter rundt lanseringen av norske ebøker, at jeg ikke tørr tro på noen stor lanseringen før jeg faktisk ser at den kommer.

Jeg håper både foralgene og regjeringen tar til fornuft når det gjelder pris til forbruker og moms på ebøker, slik at vi snart kan få satsingen på ebøker opp på beina–

