Det er for min del knyttet mye spenning til 16. mars og det som er den planlagte lanseringen av norske ebøker for alvor. Jeg har faktisk gledet meg helt siden mars i fjor, da jeg fikk et lesebrett i hendene og dermed var klar for å tre inn i den nye, digitale bokverden. Frem til nå har jeg stort sett lest engelsk litteratur på dette lesebrette – med et par unntakt på bøker som er kjøpt gjennom digitalbok.no og lastet ned fra mobipockets «lager» av gamle, gratisstoff – så som Ibsen. Nå for tiden er jeg da altså med å tester ebokkjøp, eboklesing etc. for bokklubben,no. Da har jeg fått lov til kjøpe bøker til en rimelige penge, mot at jeg melder tilbake om de erfaringer jeg gjør meg underveis. Noen av erfaringene har jeg delt med dere her på leselysten.com, mens ander innspill er levert inn via testbloggen http://www.eboktest.wordpress.com.

Det har kommet mange gode og interessante tilbakemeldinger fra testbrukerne på både kjøp, installering, nedlasting og leseopplevelse. Jeg tror nok både forlag og forhandlere får med seg gode råd på veien her. Men det vi foreløpig ikke har vært innom her i det hele tatt, og som kanskje er noe av det viktigste av alt, det er prisen bøkene får ved lanseringen 16. mars og hvordan den vil være i fremtiden? Derfor slår jeg nå et slag for dette.

Helt siden jeg begynte å lese ebøker, har jeg tenkt på hvordan dette kan bli en suksess i Norge. Her i landet er vi jo godt vant med at bøker koster en del og slik blir det kanskje med ebøker også? Eller kanskje ikke? For jeg tror nemlig det fortsatt er slik at mange av oss liker å holde en ordentlig bok i hendene. Kjenne arkene og teksturen deres. Høre lyden når vi blar. Kjenne lukten av boken og det trykte ord. Dette er ting som forsvinner med eboka. Noe av rammene rundt lesingen vil altså endre seg. Til gjengjeld får du mange bøker inn på et lesebrett og du trenger ikke like mye plass i bokhyllene for å kunne ta vare på alle de flotte bøkene du har lest. Lesebrettet er lett å ta med seg, du blir ikke sliten av det ettersom det ikke er bakgrunnsbelyst og det er i det hele tatt ikke så langt fra en vanlig bok. Men jeg tror likevel vi er veldig glad i bøkene våre.

Nettopp derfor trenger vi noe som gjør at vi vil vurdere å kjøpe bøkene elektronisk i stedet for i trykket versjon. Og den faktoren er kanskje først og fremst penger. Jeg tror ikke salget av ebøker vil ta av i Norge, med mindre prisen på en ebok ligger merkbart under prisnivået for vanlige bøker. Jeg kan selvfølgelig ta grundig feil, men jeg tror vi mennesker er såpass følelsesmessig knyttet til bøkene våre at vi helst vil ha dem trykt på papir og samlet mellom to permer. Men dersom prisen er god nok, vil nok flere tenke at dette kanskje tross alt er et praktisk og fint alternativ.

Nå vet vi jo enda ikke hvor dyre de norske ebøkene blir 16. mars. Men allerede har jo amazon gjort sitt for at norske forlag ikke bare kan gjøre akkurat hva de vil. Amazon og deres Kindl har fått mange tilhengere og tilbudet her – og gjennom andre – er etterhvert stort på litteratur av internasjonale forfattere. Med norske forfattere er det imidlertid gått litt tregere. Det er noen norske utgivlser tilgjengelige på digitalbok.no og kanskje noen andre steder, men det er altså 16. mars det virkelig skal ta av – håper ihvertfall noen av oss.

Denne uken har jeg kunnet lese i avisene at finansministeren vår ønsker å legge moms på ebøker. Han likestiller altså ikke en elektronisk utgave av en bok, med den samme boken trykket på trykkeri eller lest inn som lydbok. Begge disse alternativene er nemlig fritatt for moms. Etter min – og heldgivs en del andre – sin oppfatning, er det innholdet i bøkene som er fritatt for moms – ikke formatet. Naturlig nok er ikke jeg tilhenger av moms på ebøker – de burde absolutt likebehandles med bøker i andre formater. Så får vi se om Johnsen får tilslutning fra resten av regjeringskollegiet på dette, eller om de kanskje finner et annet sted å hente inn penger.

Samtidig kan vi lese i Dagens Næringsliv denne uken at forlagene har satt en virkelig høy pris på ebøker fra starten av. Forlagene jobber selvfølgelig for momsfritak og for egen lommebok. Men med de prisnivået som er angitt i DN kan vi risikere at ebøker vil bli dyrere å kjøpe for nedlastning enn det vil koste å gå å kjøpe boken i butikken. Det blir merkelig.

Jeg har snakket med folk som er inne i forhandlingene rundt penger etc. for ebøker og jeg forstår at dette nok er ganske komplisert. Likevel så kan det nok for mange av oss vanlig dødelige mennesker fortone seg omtrent slik om vi blir bedt om å tenke oss hva som ligger bak prising av ebøkene: Det meste er jo egentlig som før, bortsett fra at forlagene sparer masse penger på distribusjon, trykking og ikke minst varelager. Dette er utgifter som helt forsvinner med digitale bøker. Om jeg velger å tenke slik vil dette bli et regnestykke som gir like mye til forfatter som før, like mye til forlag som før, like mye til forhandler som før, men lavere pris til forbruker.

Men, så enkelt er det altså ikke. Jeg håper likevel at prisnivået på ebøker ikke blir slik jeg frykter, men heller at elektroniske utgaver av bøker blir liggende lavere en den tradisjonelle boka. Da vil det nok være aktuelt for flere å gå over til en digital hveredag – også på bokfronten.

